Project Description

De (on)zin van Vitamine D

In het begin van mijn zwangerschap (dus nog in de zomer) liet ik mijn bloed testen. Over vitamine D maakte ik mij totaal geen zorgen. Ik slikte altijd al een multi waar een kleine dosis Vitamine D inzat en reisde veel waardoor ik ook in de winter veel in de zon kwam. Zo waren we bijvoorbeeld van de winter nog een maand in Zuid-Afrika, een week in Egypte en van de zomer nog twee weken in Spanje. Daarnaast woonde ik aan het strand en maakte ik dagelijks lange wandelingen. Ik had alle kennis over vitamine D en was overtuigd dat die bij mij goed op pijl zou zijn. Maar wat bleek, ik zat tegen de ondergrens van een Vitamine D tekort! Sindsdien gebruik in naast mijn multi, waar vitamine D inzit, ook nog een vitamine D supplement.

Ik ben lang niet de enige met een laag vitamine D gehalte. 40% van vrouwen boven de 50 jaar heeft zelfs een vitamine D tekort. Bij ouderen loopt dat zelfs op tot 85%!

Je hebt vast weleens gehoord dat het goed is om deze vitamine als supplement te nemen. Misschien heb je wel een potje ergens in de kast staan, maar neem je er zelden een. De kernmerken van een tekort aan vitamine D liegen er niet om en bij gebruik van supplementen ervaren mensen dan ook heel positieve effecten. Daarom een goede reden om er wat meer informatie over te delen.

Hoe maak je Vitamine D aan?

Een van de belangrijkste supplementen in deze periode van het jaar is Vitamine D. Deze vitamine maken we namelijk voor het grootste gedeelte aan door zonlicht. Dat gebeurt in onze huid bij een minimale zonkracht van 3. Daarbij moet je dan minimaal 20 minuten met voldoende blote huid in de zon komen (alleen gezicht is dus niet voldoende) en zonder gebruik van zonnebrandcrème. Mensen met een donkere huid, moeten twee keer zo lang in de zon komen om voldoende vitamine D aan te maken. Zwangeren en ouderen hebben ook een verhoogde behoefte aan vitamine D, maar kunnen beter niet te lang onbeschermd in de zon komen.

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine en kan dus worden opgeslagen. Echter doen we minder lang met deze voorraad dan voorheen werd gedacht, waardoor veel mensen een tekort krijgen.

Omdat de zonnekracht in de herfst- en wintermaanden in Nederland te laag is, kunnen we die maanden geen vitamine D aanmaken door zonlicht. Mocht je in die maanden op vakantie gaan naar de zon, dan kan je je voorraad daar mooi even aanvullen, maar vanwege corona zijn er een stuk minder mensen op vakantie geweest.

Kan je Vitamine D ook uit voeding halen?

Ja, dan kan. Je kan ook vitamine D uit voeding halen, zoals vette vis zoals paling, makreel, sardientjes, ansjovis en zalm en ook in kleinere hoeveelheden in de dooier van eieren, maar dat is veel minder dan uit voeding en dus lastig om de juiste hoeveelheid te halen.


Waar is Vitamine D goed voor?

Vroeger werd gedacht dat Vitamine D alleen belangrijk was voor je botten en tanden, maar wetenschappers zijn erachter gekomen dat receptoren voor Vitamine D op wel 30 verschillende organen en weefsels zitten. Zo is het betrokken bij bijvoorbeeld de hersenen, hart, schildklier, darmen, eierstokken, prostaat, placenta en spieren.

Vitamine D is belangrijk voor:

  • Het zenuwstelsel
  • Hersenfuncties
  • Immuunsysteem
  • Darmwerking
  • Stemming
  • De ogen
  • Sterke spieren, botten en tanden
  • Hart en bloedvaten
  • Vruchtbaarheid
  • Luchtwegen (ademhaling)
  • Cellen en weefsels
  • Het brein, zo ook bij de eerste drie maanden van de zwangerschap voor de aanmaak van het brein van het kindje.


Welke klachten kan je ervaren door een mogelijk tekort aan Vitamine D?

Bij kinderen kan een vitamine D tekort de ziekte ‘Rachitis’ (ook wel bekend als de Engelse ziekte) veroorzaken, dat zorgt voor een verstoorde botopbouw.

Veel mensen ervaren vermoeidheid en ook wordt het in verband gebracht met depressie of een sombere stemming.

Spierzwakte en pijn in de spieren en/of botten.

Ook zijn er veel wetenschappers die cleamen dat er een link is tussen een vitamine D tekort en verschillende vormen van kanker, dementie, diabetes en auto-immuunziektes.


Welke hoeveelheid Vitamine D heb je nodig?

De gezondheidsraad adviseert voor vrouwen boven de 50 mcg per dag en voor mannen boven de 70 mcg per dag. Mensen met een donkere huid, ouderen, zwangere of mensen met obesitas kunnen tussen de 75 en 100 mcg per dag nemen.

Ik ben zelf erg enthousiast over de supplementen van Fittergy. Kijk hier voor meer informatie.

Je kan dagelijks 1 capsule nemen of als je een hogere dosis dan 50 mcg wilt, kan je de ene dag 1 capsule nemen en de andere dag 2 of voor de hoogste dosis neem je er dagelijks 2.

Hoewel een te hoog niveau van Vitamine D in het lichaam haast niet voorkomt, is het niet aan te raden om meer dan 100 mcg per dag te nemen.

Twijfel je of je jouw medicatie kan combineren met dit product, dan adviseer ik je om contact op te nemen met je arts. Wil je een persoonlijk advies over welke supplementen goed voor jou zijn? Kijk dan hier.

Heel veel liefs,

Li-Ann

www.li-ann.nl

www.stateofmindnetwork.com